Voeding

 

aardappelen

 

Door de aanwezigheid van zogenaamde glyco-alkaloiden in aardappelen blijkt het eten van witte aardappelen je darmen te kunnen beschadigen zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het bakken van aardappelen verhoogd de concentratie glyco-alkaloiden. In landen waar veel aardappelen worden gegeten blijken er meer mensen met IBS (Irritable Bowel Syndrome) klachten te zijn. Als je darm bezwaren hebt is het wellicht een goed idee geen aardappelproducten te eten om te zien of je klachten minder worden.

leaky gut

 

 

 

Hoewel het door de reguliere geneeskunde nog nauwelijks wordt herkent speelt het fenomeen “leaky gut”, gekenmerkt doordat de darm te grote moleculen de darmwand laat passeren, een rol bij het ontstaan van chronische ziekten.

Het eiwit Zonulin speelt een belangrijke rol bij de modulatie van de darmwand doorlaatbaarheid. Als de darmwand de grote eiwitmoleculen laat passeren komen ze in contact met cellen van onze afweer in de darmwand (lymfocyten). Deze herkennen de te grote eiwitmoleculen als lichaamsvreemd en ontwikkelen een afweer reactie. Deze afweer reactie genereert een ontstekinsreactie en speelt een rol bij het ontstaan van auto-immuunziekten en kanker.

Een  wetenschappelijk artikel uit 2011 geschreven door de expert op dit gebied Alessio Fasano, kinder MDL arts in Maryland, VS, geeft een overzicht van dit proces. Dit artikel is ook voor niet medici interessant (Alessio Fasano Zonulin, role in leaky gut- autoimmunity and cancer).

 

lichtgevende-plant

 

 

 

Het voedsel dat we eten bevat diverse vergiften of te wel toxinen.

Om het eten dat we eten te laten groeien worden er over het algemeen pesticiden gebruikt. Deze pesticiden blijven als rest zitten op de bladeren, stengels en vruchten die we eten. Bovendien komen pesticiden in het water terecht dat de planten opnemen om te groeien.  

Niet ieder gewas bevat evenveel toxinen. Er zijn diverse lijsten van gewassen met meer of minder toxinen.

 

voeding en dementie 

 

 

 

Een gezond eetpatroon op middelbare leeftijd geeft een zekere bescherming tegen dementie staat te lezen in wetenschappelijk onderzoek uit 2011.

De in dit artikel gehanteerde definitie van gezond eten verdient wel enige up-dating. Daarmee kan de positieve invloed van een gezond eet-patroon op het tegengaan van de veroudering van je hersenen wellicht nog groter worden.

 

 

schadelijk voor de gezondheid

 

Bisfenol A (BPA; Engels: Bisphenol A) is een risico factor voor het ontwikkelen van voedsel intoleranties of voedsel allergieën. 

Daarom zijn er wettelijke normeringen om de maximale hoeveelheid BPA’s die voor mag komen in bijvoorbeeld  verpakkingsmateriaal  te regelen.

Onderzoek bij ratten toont aan dat een zuigeling die aan een geringe hoeveelheid BPA’s wordt blootgesteld die onder de maximale toegestane hoeveelheid ligt, toch een grotere kans heeft om op latere leeftijd een voedsel intolerantie te ontwikkelen.

Wel is het zo dat knaagdieren anders reageren op BPA’s dan mensen.

Meer informatie over bisfenol A kan je vinden op de karlienbongers.nl website pagina over toxinen.

 

 

 

Een Zweedse studie uit 2017 toont een verminderd risico op longschade (COPD) bij (ex) rokers door het eten van veel groente en fruit.

 

Recent dubbelblind cross-over onderzoek laat zien dat fructanen (een groep verteerbare korte keten koolhydraten die zich in o.a. in tarwe, rogge en gerst voorkomen en worden gerekend tot de FODMAP’s) die vaak in ons voedsel zitten zoals bijvoorbeeld in brood, zeer waarschijnlijk de oorzaak is van ‘non-coeliakie gluten overgevoeligheid’ bij mensen met klachten van een het Irritable Bowel syndroom (IBS) waarbij Coeliakie is uitgesloten. 

 

http://terrywahls.com/category/video/

waarom zouden we keto-acidotisch willen zijn?