Lage rugpijn

Official-photo-DeyoManipulating the Pain: Chiropractic and Other “Alternative” Treatments for Back Pain

Lezing in het Engels over complementaire versus conventionele behandelingen bij lage rugpijn 

door Richard A. Deyo, M.D., M.P.H., Professor of Evidence-Based Medicine aan de Oregon Health and Science University, internist en onderzoeker. Co-voorzitter “National Institute for Health (NIH) Pain Consortium’s Task Force on Research Standards for Chronic Low Back Pain”, wetenschapper bij  “Agency for Health Care Research and Quality Patient Outcomes Research Team on low-back pain”, redacteur bij het wetenschappelijk tijdschrift  “Spine” en editorial board member van “Back Review Group of the Cochrane Collaboration”.

 

 

Silhouette young woman practicing yoga on the beach at sunset

 

Wetenschappelijk onderzoek van tien zogenoemde randomized controlled trials met in het totaal 967 patiënten met chronische lage rugpijn toonde sterke aanwijzingen voor een positief effect van yoga op de korte termijn. Daarnaast lijkt het waarschijnlijk dat dit effect ook op langere tijd aanhoudt.

De auteurs van dit artikel concluderen dan ook dat yoga kan worden aanbevolen bij chronische lage rugpijn.

Clin J Pain. 2013 May;29(5):450-60. doi: 10.1097/AJP.0b013e31825e1492 ; Cramer H1, Lauche R, Haller H, Dobos G;

A systematic review and meta-analysis of yoga for low back pain.

 
 
 

 

 

 

5-Yoga-Poses-To-Open-Up-the-Hips-733x440Lage rugpijn is geassocieerd met  een (te) lang zittend leven. Hierdoor verminderd de flexibiliteit van je heupen.
De flexibiliteit van je heupgewricht kan je verbeteren met behulp van specifieke yoga poses.

Laat je niet afschrikken door de indrukwekkende flexibiliteit van de modellen op de foto’s.

Je eigen grenzen (leren) respecteren is een belangrijk onderdeel van het doen van yoga.

Overigens is er voor alsnog geen wetenschappelijk bewijs dat deze specifieke poses ook daadwerkelijk effect hebben op je heupgewricht of op je rugpijn.